Kontakt tlf. +45 26 79 74 07 / info@synergia.dk
Beskrivelse: Et dybt dyk ned i psykologiens og neurovidenskabens nyeste indsigter i stressens processer og metoder til at mindske og forebygge den usunde stress.
Formål: At skabe et vidensfundament og derigennem motivation hos individet og i fællesskaberne til at løse og forebygge stressproblematikker.
Målgruppe: Studerende og færdiguddannede sygeplejersker, læger, psykologer, psykoterapeuter, fysioterapeuter, ergoterapeuter, psykologer, lærere, pædagoger, socialrådgivere og andre relevante faggrupper.
Det faglige niveau tilpasses deltagernes forudsætninger.
Sprog: Dansk eller engelsk.
Undervisningsform: Oplæg, dialog og refleksionsøvelser.
Omfang: 12 timer = 12 lektioner af 45 minutter + pauser. Undevisningen leveres over to dage eller spredes over flere sessioner i flg. nærmere aftale.
Undervisningsmateriale: udsendes før kursusstart.
Underviser: Karen Johanne Pallesen, neurobiolog (cand scient), stress- og sundhedsforsker (PhD), underviser i “The science of stress and resilience”, “Stressvidenskab” og kurser om stresshåndtering på PhD skolen ved Aarhus Universitet, Hammel Neurocenter og Folkeuniversiteter i hele landet, ejer af Synergia (www.synergia.dk).
Få fremsendt detaljeret program for kurset på info@synergia.dk eller +45 2679 7407.
Alle kurser til videregående uddannelser:
Stress har altid været en uadskillelig del af det at være menneske. Alligevel taler vi idag om “en stressepidemi” og “et moderne traume”, og er i stigende grad bevidste om, at stress kan gøre os dysfunktionelle, asociale og syge. Debatten omkring stress har ofte fokus på årsager, fx høje præstationskrav og overforbrug af sociale medier, og løsninger, fx mindfulness, gode sociale netværk og pauser. Der er mindre fokus på at udbrede viden om, hvordan stress opstår og virker – altså stressens psykologiske og kropslige mekanismer.
Viden er en vigtig drivkraft, når vi ønsker at forandre noget. Viden om stress er særlig vigtig, fordi stress driver vores adfærd med større styrke, end vi normalt er bevidste om. Viden om stressens neurologiske mekanismer repræsenterer en udvidelse af vores selvforståelse, som peger på reelle, positive forandringspotentialer i forhold til befolkningens høje selvoplevede stressniveau. Samtidig har vi stigende indsigt i hvordan vi kan mindske og forebygge stress. Eksisterende metoder suppleres med nye, mere målrettede metoder.
Del 1. Stressmekanismer
Denne kursusdag gør dig bevidst om den indre neurobiologiske mekanik, som ligger til grund for dine oplevelser og handlinger – med fokus på hvordan stressens stærke, automatiske psykologiske og kropslige stressmekanismer er sammenvævet med hjernens og nervesystemets funktioner.
Gennem størstedelen af evolutionen, og stadig idag, handler stress primært om at holde os i sikkerhed og tryghed, og mindre om at “tænke” og skrive digte eller opfinde legoklodser. At forstå stressens mekanismer er et essentielt skridt mod selv at komme i førersædet.
Indføringen i stressens mekanismer tager udgangspunkt i hjernens og nervesystemets evolution, med fokus på hvordan stress er udviklet i konteksten af andre processer og – helt automatisk, dvs. uden for bevidsthedens kontrol – indvirker på vores oplevelser, beslutninger, humør, og sociale relationer. Stressen kan booste vores præstationer og endda redde vores liv, den kan “spænde ben” for vores intentioner, og den kan, via mekanismer som idag er velbeskrevne, skabe psykiske og kropslige symptomer og sygdomme,
Få indblik i hvordan evolutionen gradvist har opbygget stressens mekanismer. Lær om stressens tætte sammenhæng med emotioner, erindringer (bevidste og ubevidste) og meningsdannelse, samt den relaterede variation i stressfølsomhed hos dig og mig, som får os til at tolke og reagere og håndtere belastinger forskelligt.
Få også viden om, hvordan vores sociale interaktioner underbygges af neurologiske strukturer, som er meget følsomme for stress – og hvordan vores kommunikationssignaler både kan øge og mindske vores stress.
Viden om stress er ikke blot fascinerende viden, som vil få mange observationer og erfaringer til at give mening for os, men udgangspunkt for et aktivt engagement i at tage ejerskab og navigere stressen.
Del 2 Stressforebyggelse
ForbyggelseSideløbende med de senere års stigning i stressrelaterede lidelser er der opstået et behov for metoder til at mindske og forebygge stress.
Forskningen i hvad der gør mennesker stressmodstanddygtige, eller resiliente, har traditionelt haft fokus på psykosociale faktorer, dvs hvordan bestemte karaktertræk og livsbetingelser hænger samme med resiliens. Idag inddrages også undersøgelser af biologiske faktorer, herunder individuelle genetiske forudsætninger og generelle biokemiske og neurobiologiske mekanismer.
Kurset sammenfletter ovenstående lag af viden som optakt til en bred præsentation af en række metoder, som vi alle sammen har adgang til at praktisere i større eller mindre grad. Vi dykker ned i teori og praksis bag den positive psykologi, mindfulness og compassion, åndedrætsøvelser, forskellige former for bevægelse m.fl.
Det overvejes, hvordan teoretisk og praktisk viden om resiliensfremmede metoder kan implementeres i forskellige målgrupper.
Herfra præsenteres teorien bag en række metoder til at genfinde den kropslige og psykiske balance, og optræne større stressmodstandsdygtighed (resiliens) som kan forebygge den sundhedsskadelige stress. Vi dykker ned i teori og praksis bag den positive psykologi, mindfulness og compassion, åndedrætsøvelser, forskellige former for bevægelse m.fl.
Det overvejes, hvordan teoretisk og praktisk viden om stress og metoder til forebyggelse kan implementeres i forskellige målgrupper. t
CVR 43038486
This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.