Kontakt tlf. +45 26 79 74 07  /  info@synergia.dk

Stressbiologi for børn og unge

Formål: At give børn og unge viden om den neurobiologiske basis for stress og angst, og indblik i simple metoder til at bringe kroppen og psyken i ro.
Målgruppe: Børn og unge i udskolingen og på ungdomsuddannelserne.
Deltager antal: Ingen øvre grænse: en klasse, en årgang eller flere årgange.
Varighed
: 3 timer.
Form: Dagen veksler mellem oplæg, refleksioner og praktiske øvelser. Eleverne inddrages så vidt muligt.
Tid og sted: I følge nærmere aftale.
Underviser: Karen Johanne Pallesen, neurobiolog (Cand Scient), sundhedsforsker (PhD), underviser på PhD skolen ved Aarhus Universitet i The science of stress and resilience. 

Hvad er stress, og kan man selv gøre noget for at få det bedre?
Denne biologilektion tager elever i udskolingen og på ungdomsuddannelserne med på en rejse ind i nervesystemet,
hvor vi finder de forklaringer, som kan motivere os til at skabe nye vaner, så vi kan passe på vores trivsel og helbred.

Hvorfor bliver man stresset?

Har mennesker altid været stressede?

Findes der både god og dårlig stress?

Hvorfor er det så svært at kontrollere stress?

Hvornår bliver stress “farlig”?

Hvad sker der, når stress bliver til angst?

Hvorfor reagerer vi forskelligt på udfordringer?

Hvad betyder en tryg barndom?

Hvad betyder en utryg barndom?

Hvad er det modsatte af stress?

Hvad kan man selv gøre for at blive mindre stresset?

Hvordan kan gode venskaber mindske stress?

Hvordan kan bevægelse og motion mindske stress?

Hvordan kan positive tanker mindske stress?

Hvordan hjælper det at trække vejret dybt og langsomt?

Eleverne får en klar definition af stress, og vi kommer omkring stressens mange årsager, herunder eksamensangst og utryghed i vores sociale relationer. Eleverne får indblik i, hvordan nervesystemet genererer stressens mangeartede psykiske og kropslige symptomer, og det forklares, hvordan stress kan føre til angst og andre psykiske og fysiske sygdomme.

Lektionens særlige nyhedsværdi vil for mange elever være stressens dybe forankring i automatiserede (ubevidste) kropslige emotioner, som igangsætter muskelopspændinger og kaprer vores kropslige og mentale ressourcer. Vi overvejer sammen, hvad det er i vores moderne livsførelse, der gør os særligt udsatte for den langvarige, energikrævende og potentielt usunde stress.

Udstyret med viden om stressens biologiske fundament dykker vi ned i metoder, som kan omprogrammere det overaktive nervesystem. Eleverne får kendskab til nogle simple øvelser, bl.a. fra positiv psykologi og åndedrætsfysiologi, og selvfølgelig afprøver vi også øvelserne og mærker effekterne.

Eleverne vil gå hjem med viden om hvad stress er og hvad der skal til for at regulere nervesystemet. De vil vide, hvad der skal til, når man dels vil passe på sin egen mentale sundhed, og dels få ro i kroppen til at kunne færdes i fællesskaber på en god måde.

Pris: 9600,00 kr. + moms og transportudgifter

J. Skjoldborgs Vej 24

8230 Åbyhøj

Kontakt tlf.: +45 26 79 74 07

 info@synergia.dk

CVR 43038486

Privatlivspolitik

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.