Oplægget “6 lektioner om stress” tager udgangspunkt i 6 almindelige antagelser om stress og stresssymptomer, som er modne til revision – ifølge forskningen.
Antagelserne er:
1. Stress er “bare noget vi oplever” – noget psykisk. 2. Målet er at blive “stressfri”. 3. Vi skal skrue ned for føleriet / holde op med at mærke så meget efter. 4. Stress er et alarmsignal. 5. Stress skal håndteres med strukturelle tiltag og må ikke handle om individet. 6. Fællesskaber er løsningen på den mentale sundhedskrise.
Desværre blokerer disse antagelser for, at vi som samfund får kendskab til og gavn af årtiers neurovidenskabelige forskning i stress og emotioner, som kan bidrage væsentligt til vores selvforståelse og indebærer et stort forandringspotentiale.
Oplægget præsenterer den nye evidens, afdækker de tilhørende løsningsmodeller og åbner op for spørgsmål, kommentarer og debat om, hvordan vi sammen skaber et samfund med højere funktionalitet og trivsel.